På vores hjemmeside bruges cookies til statistik og til at forbedre din oplevelse på hjemmesiden. Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies. Læs mere om vores cookies her.

Ok
Her finder du de seneste nyheder fra INGO

Jan 7, 2020

Er din bil klar til den nye benzin?

De færreste har nok lagt mærke til, at der efter nytår har stået E10 frem for E5 på benzinstanderen. Men den lille ændring kan få stor betydning, hvis du kører i en ældre bil og ikke holder øje med hvilken benzin, du tanker.

Efter årsskiftet er der nemlig introduceret en ny benzinstandard i Danmark på grund af et lovkrav om større iblanding af bioethanol i brændstof. Oktan 92 og 95 med 5 procent bioethanol (E5) er erstattet af Oktan 92 og 95 med 10 procent bioethanol. Alle biler, der er produceret efter 1. januar 2011, er godkendt til den ny benzin. Men kører du i en ældre bil, kan du ødelægge bilens motor, hvis du tanker den nye E10 benzin.

”Vi anbefaler, at man lige kontrollerer sin bil. Det er cirka fem procent af de danske biler, der vil få problemer med E10 benzinen. De bilister, der skal være særligt opmærksomme, er dem med ældre biler fra 90’erne eller nogle af de første modeller med turbo-indsprøjtning. Så tjek det og gå efter oktan 98, hvis bilen ikke kan køre på E10 benzinen”, lyder anbefalingen fra Jesper Hyldal, der er salgsdirektør for INGO.

Billigste alternativ er oktan 98 E5
Løsningen er nemlig at skifte til et højre oktantal end 95 oktan, da alt 95 oktan brændstof fremover er E10. Det billigste alternativ er 98 oktan med 5 procent bioethanol, som kun få benzinselskaber vil tilbyde som erstatning. Oktan 98 vil være lidt dyrere end oktan 95. Da alle biler altid kan køre på et højere oktan end det anbefalede, vil alle biler kunne vælge oktan 98.

”Den danske bilpark er gammel, og det betyder, at nogle har brug for fortsat at kunne køre på benzin med kun 5 procent bioethanol. De skal også have mulighed for at tanke til lav pris. Vi har derfor valgt at tilbyde 98 oktan på 51 af vores 155 stationer som alternativ for de bilister, der ikke kan skifte til E10,” siger Jesper Hyldal.

Frem til at alle de 51 stationer har fået den nye 98 oktan E5 benzin, vil der forsat være oktan 92 E5 som alternativ. Så ingen vil være efterladt uden alternativer på de 51 INGO stationer.
Oktan 92 vil herefter også ændres til E10, men de stationer, der tilbyder 98 oktan E5 vil ikke tilbyde den nye 92 oktan E10.

Ændringen af ethanolindholdet skyldes, at benzin med større indhold af det plantebaserede bioethanol sænker C02-udledningen. Men er bilen ikke godkendt til den højere mængde bioethanol, så vil bilens pakninger og belægninger hurtigere blive slidt ned, og efter noget tid vil motoren få problemer og på sigt blive ødelagt. Så der er god grund til lige at kontrollere sin bil, hvis den er fra før 2011.

Tjek bilen på www.drivkraftdanmark.dk/wp-content/uploads/2019/11/Tjek-din-bil.pdf


For yderligere information, kontakt venligst:

Jesper Hyldal, salgsdirektør INGO, tlf. 2124 4755

Fakta om INGO
INGO (tidligere JET) var i 1985 blandt de første i Danmark, der etablerede tankstationer med selvbetjening og lav pris på brændstof. INGO har i dag 155 automatstationer i Danmark. På 41 stationer tilbyder INGO CARWASH til lav pris. INGO tilbyder en lav og fair pris til alle kunder uden komplicerede rabatter eller andre bonussystemer. Det er altid den lave pris på prisskiltet, der gælder. INGO har siden 2012 været ejet af det canadiske selskab Alimentation Couche-Tard.
Luk

Skift sprog